December 19, 2010

0 Dulu Lain Sekarang Lain



Tengah baring2, tiba-tiba teringat pulak aku dengan zaman silam aku..dulu lain..sekarang da banyak berubah..sekarang lain sangat.
Kalau dulu:
bila mak aku cakap "Pul, pegi kedai belikan mak kentang sekilo dekat kedai Acai"
aku pun jawap "ok mak..kejap ea''

Tapi sekarang:
bila mak aku cakap "Pul, pegi kedai belikan mak tepung dua kilo dekat kedai India"
dengan lantasnya aku menjawap: "adui mak ni, aku nak tingok Ninja Boy pon tak senang la..ish"
ish..bertapa biadapnya aku kadang2...bila di ingat macam kelakar. tapi berdosa besar tu sebenarnya.
Kalau dulu:
kalau aku keluar pergi mana2 dengan family mesti aku cakap dengan mak n ayah aku:
"Mak, nak beli pistol! "
"Abah, nak beli Ultraman!!"
"Mak!! nak beli PS2.."

Tapi sekarang:"Mak, nak beli Camera Canon DSLR..boleh la mak..please.. :( "
"Mak, nak beli kasut Supra..tak mahal..RM300 je..boleh la mak"
"Abah, nak beli motor! boleh tak mak??..nak jalan-jalan..bosan la kat rumah..mak jangan risau..saya bukan matrempit dan takkan jadi matrempit.."
Dari dulu sampai sekarang, aku tak sudah2 nak menyusahkan mak dengan abah aku...ishh...sedih betol kalau di fikirkan semula..tapi apa boleh buat.. aku masih belajar..belum cukup umur lagi untuk berkerja..
kalau dulu:
baju, seluar mesti simple je..asalkan ada baju..

Tapi kini:
semua berubah..baju, seluar mesti nak ada style...nak beli pun duit mesti la "style"..
Dengan FullCap nya, dengan Supra-nya, Dengan sluar skinny..macam2 la lagi..aku tak abis2 nak menyusahkan mereka..
Kan bagus kalau dapat berundur kezaman silam..boleh main tembak-tembak...boleh main sembunyik-sembunyik...boleh gurau2 dengan budak2 perempuan..boleh kacau2 budak2 perempuan..Tapi sekarang dah tak boleh nak kacau..sekarang dah akhil baligh..dah tau dosa dan pahala..Tapi zaman sekarang dah ramai yang tak tahu dosa dan pahala..
*Hurmmm...sedihnya kalau teringat zaman dulu2..